poniedziałek, 16 września 2019

Typowy 3 latek

Poleczka skończyła 3 lata.
Co typowy 3 latek powinien umieć?
Bardzo dużo...

Według aktualnej podstawy programowej MEN:
1.Ogólna sprawność ruchowa
-Rzuca piłką z nad głowy.
-Chwyta piłkę.
-Schodzi ze schodów stawiając nogi naprzemiennie.
-Utrzymuje równowagę stojąc na jednej nodze przez kilka sekund.
-Podskakuje na jednej nodze.
-Potrafi wykonać kilka żabek.
-Podryguje tanecznie i klaszcze w dłonie w takt muzyki.
-Sprząta po sobie zabawki.
2. Samodzielność
-Zgłasza potrzeby fizjologiczne.
-Myje ręce i wyciera je.
-Zdejmuje samodzielnie rozpiętą kurtkę.
-Rozbiera się z podkoszulka i ubiera go.
-Wkłada pantofle i buty.
3. Dojrzałość społeczna
-Uczestniczy w zabawie grupowej.
-Zna imiona kolegów.
-Potrafi bawić się samodzielnie dłuższy czas.
-Bawi się chętnie z rówieśnikami.
-Przestrzega reguł zabawy- raz ty, raz ja.
-Wyraża życzenia w formie ,, ja,,.
-Stale domaga się uwagi ze strony dorosłych.
4. Sprawność manualna
-Drze papier przeciwnym ruchem rąk.
-Nawleka korale na sznurek.
-Formuje wałek z plasteliny, placuszek, kulkę.
-Bazgrze z własnej inicjatywy.
-Rysuje kreskę, szyny, krzyżyk.
-Rysuje zamknięte koło.
-Rysuje głowonogi.
-Buduje most z 3 klocków.
-Buduje wieżę z 4 i więcej klocków.
5. Posługiwanie się mową
-Rozróżnia i nazywa kolory podstawowe.
-Słucha krótkich opowiadań.
-Wykonuje trzy następujące po sobie polecenia.
-Rozumie niektóre przymiotniki np. zimny, duży…
-Wypowiada swoje imię mówiąc o sobie.
-Używa zaimków ,, ja, moje, twoje’’.
-Używa liczby mnogiej.
-Zadaje wiele pytań.
-Potrafi zapamiętać proste wierszyki.
-Opisuje ostatnie wydarzenia.
6. Czynności poznawcze
Układa krążki wg wielkości.
-Buduje pociąg z 5 klocków wg wzoru.
7. Obszar edukacji matematycznej
-Posługuje się określeniami odnoszącymi się do kierunków w przestrzeni (na, pod, za, przed).
-Klasyfikuje przedmioty ze względu na ich wspólną cechę, np.: przeznaczenie, wielkość, kolor.
-Stosuje określenia w zabawach manipulacyjnych: duży– mały, długi– krótki.
-Porównuje liczebność zbiorów i stosuje określenia: dużo, mało, tyle samo (porównywanie odbywa się„na oko”)
-Posługuje się liczebnikami 1 i 2.
Dziecko może:
-reagować płaczem w sytuacjach rozstania;
-łatwo „przechodzić” z płaczu do śmiechu;
-reagować złością i agresją, kiedy jest niezadowolone;
-przywiązywać uwagę do następujących po sobie czynności (rytuały);
-od 3 do 5 roku życia tworzyć neologizmy (własne słowa na określenie różnych rzeczy);
-grymasić i wybrzydzać przy jedzeniu, może mieć ulubione smaki i trudno mu się przestawić na inne;
-w momentach podekscytowania – zacinać się i jąkać;
-w trudnych chwilach – ssać palec, monotonnie kołysać, ssać ubranie, masturbować się;
-bać się: dziadów, czarownic, policjantów, złodziei, ciemności, samotności i wyjść domowników z mieszkania, zwierząt.
Tak... Moja Poleczka jest już typowym 3-latkiem.
W niektórych obszarach radzi sobie nad podziw, w innych jeszcze musi poćwiczyć (np. równowagę - nie umie skakać na jednej nodze).
Te 3 lata to dla mnie ogromna lekcja cierpliwości, pokory i miłości.
W weekend obie dziewczynki będą dmuchały świeczki wśród aplauzu rodziny na torcie z Kubusiem Puchatkiem, który upiecze ukochana Ciociunia 😉
A dziś świętujemy z towarzyszami naszych codziennych sensorycznych zabaw.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz